4.0 -Arbetsuppgift Micro:bit

Micro:bit

Du kommer att börja med att göra övningar i programmering av micro:bit genom att genomföra de övningar som finns i microbit.

Vidare kommer du att programmera microbit genom att följa instruktionsfilmerna.

  1. Börja med att göra övningarna genom att följa länken. ”Komma igång” ”Getting started”
  2. Visa upp att du har gjort dina övningar.
  3. Låna din microbit.
  4. Gör övningarna micro:bit 1 och micro:bit 2

Uppgift 1 – En namnbricka

Här finns editorn där du programmerar

Genomgång 1: Algoritm

Öppna editorn där ni skriver programmeringen. Kolla runt bland de olika koderna. Kan ni lista ut vilka koder vi behöver ge micro:biten för att den ska fungera som en namnskylt som alltid visar era namn?

När ni har tänkt färdigt så försöker ni göra koden.

Behöver ni en ledtråd? Kolla på bilderna:

Ladda ner och flytta över

Uppgift 2 – En tärning som funkar

Fundera ett tag på hur en tärning fungerar.

Nu ska ni få programmera micro:biten så att den fungerar precis som en tärning. Vad behöver ni ge den för kod för att det ska funka?

När ni har tänkt färdigt så försöker ni göra koden. Kom ihåg att en riktig tärning visar talen 1 till 6. Kan en vanlig tärning få talet 0?

Behöver ni en ledtråd? Kolla på bilderna:

Klar?

Försök att hitta ett sätt att utveckla er tärning. Kanske kan ni komma på något sätt att fuska? Kanske kan ni göra om den så att den visar prickar istället för siffror? Kanske hittar ni på något helt annat? Testa runt!

Uppgift 3 – En helt okej stegräknare

Öppna editorn där ni skriver programmeringen. (Klicka här)

Kolla runt bland koderna och fräscha upp minnet av vilka block som finns och vad de kan göra. Idag ska ni få göra en grundläggande stegräknare som funkar så här: För alltid visar den hur många steg du har tagit. Varje gång du tar ett steg och micro:biten skakar till så ska den öka det visade talet med ett.

När ni har tänkt färdigt så försöker ni göra koden. Kom ihåg att du måste ladda ner och flytta över algoritmen.

Behöver ni en ledtråd? Kolla på bilderna:

  • Ledtråd 1 – börja kolla runt under fliken ”variabel”. Gör en variabel som heter ”steg”.
  • Ledtråd 2 – Du vill stoppa in något med din variabel i dessa tre block.
  • Ledtråd 3 (video)

Uppgift 4 – En bättre stegräknare

Gå tillbaka till editorn där ni skrev programmeringen till stegräknaren. (Klicka här)

Det fina med att programmera är att du får makten att göra om saker så att de blir PRECIS så som du vill ha dem. Det ska vi använda på den här stegräknaren. Den är helt okej nu, men fundera på hur den kan bli bättre. Hur kan den bli mer er stil? När ni har tänkt färdigt så försöker ni göra den förändringen som behövs i koden.

Behöver ni ett förslag? Kolla på koderna här nedanför och försök att på egen hand räkna ut hur ni ska göra innan ni kikar på facit.

  • Förslag 1 – En stegräknare som räknar ner hur många steg du har kvar.
  • Förslag 2 – En stegräknare som säger peppande saker när man når upp till vissa mål.
  • Förslag 3 – En stegräknare som visar en prick för var tionde steg, så att det på ett sätt blir lättare att se hur långt du gått och hur långt du har kvar. Bild 1, bild 2.
  • Steg 4 – En stegräknare som istället för att visa siffror visar en smiley som börjar arg men blir gladare och gladare ju fler steg du tar.